PL
PL EN DE
Napisz do nas: biuro@snapshot-studio.pl
Zadzwoń do nas w godzinach od 8:00 do 16:00 - +48 722 772 774
Strefa klienta / zaloguj się

Blog

Słownik pojęć w studio fotografii produktowej i reklamowej

Przedstawiamy słowniczek pojęć - najczęściej spotykanych w szeroko pojętej fotografii komercyjnej i tradycyjnej oraz oczywiście na naszej stronie internetowej :) 
Zapraszamy do zapoznania się, komentowania i proponowania nowych słów, które mogłyby się w nim znaleźć! 



Słownik pojęć w studio fotografii produktowej i reklamowej:
 

Bliki – plamy (przeważnie ciemnego koloru) powstające na zdjęciach na skutek odbicia światła, wewnątrz obiektywu. Bliki najczęściej występują w przypadku zdjęć biżuterii czy elementów metalowych / chromowanych.

Cennik zdjęć reklamowych i produktowych - cennik usług wykonywanych przez snapshot-studio.pl zawierający orientacyjne ceny minimalne. Informacje na temat tego, skąd się bierze finalna cena produktu znajduje się we wpisie na blogu.

Flatshot – zdjęcie produktowe odzieży wykonane na płasko przeważnie na białym tle przy wykorzystaniu oświetlenia sztucznego (studyjnego). Flatshoty wykonywane są w przede wszystkim dla odzieży dziecięcej oraz odzieży niestandardowej (ponadgabarytowej).

Format zdjęcia – w branży fotografii reklamowej, format zdjęcia określa format pliku (JPG, JPEG, PNG, TIFF, itp.) 

Fotografia reklamowa -dziedzina fotografii skupiająca się prezentacji (reklamowaniu) produktu w najbardziej korzystnym świetle. W fotografii reklamowej bardzo często wykorzystywane są różnego rodzaju tła i podkłady podkreślające charakter fotografowanego produktu. Zdjęcia reklamowe wymagają przeważnie bardziej profesjonalnego i czasochłonnego retuszu niż tradycyjnie wykonane zdjęcia produktowe. Fotografia reklamowa znajduje zagotowanie w różnego rodzaju materiałach i broszurach reklamowych oraz na stronach internetowych np. jako baner główny.

Fotografia produktowa - rodzaj fotografii wykorzystywany przede wszystkim w sklepach internetowych, na portalach aukcyjnych takich jak Allegro, Amazon czy Ebay oraz w katalogach i gazetkach reklamowych. Zdjęcia produktów w większości przypadków wykonywane są na białym tle, przy użyciu oświetlenia studyjnego.

Fotografia modowa - kategoria fotografii reklamowej bazująca na przedstawianie produktów na modelach / modelkach. Skupia się głównie na prezentowaniu ubrań oraz akcesoriów powiązanych z modą (biżuteria, galanteria, obuwie itp.) Fotografię mody najczęściej jest spotykana w kolorowych magazynach takich jak np. Vogue i jest jednocześnie jedną z najbardziej kosztownych dziedzin fotografii reklamowej. Przygotowanie zdjęcia modowego wymaga odpowiedniego przygotowania modela oraz scenerii. Wykonywana jest zarówno w studio fotograficznym jak i w plenerze.

Fotografia korporacyjna / fotografia biznesowa – dział fotografii skupiającej się wokół szeroko pojętego biznesu, przedsiębiorstw i korporacji. Obejmuje zarówno zdjęcia biznesowe wykonywane dla osób na poszczególnych stanowiskach (szef / dyrektor / kierownik / pracownik itp.) jak i zdjęcia przestrzeni biurowych czy samego procesu wykonywanej pracy.

Fotografia kulinarna - rodzaj fotografii reklamowej skupiający się na fotografowaniu jedzenia oraz wypieków w procesie ich przygotowywania lub jako gotowych potraw. Wykorzystywana w blogach kulinarnych, książkach kucharskich czy w menu lokali gastronomicznych. Do jej realizacji wykorzystywane jest zarówno światło dzienne jak i studyjne.

Licencja na zdjęcia – dokument wystawiany przez snapshot-studio.pl potwierdzający prawo do wykorzystywania zdjęć zarówno w Internecie jak i w druku. Licencja na zdjęcia jest wystawiana indywidualnie, po zakończeniu zlecenia.

Lookbook - sesja zdjęciowa odzieży lub produktów związanych z modą wykonana dla całej kolekcji (np. związanej z danym sezonem). Lookbooki przedstawiają najbardziej charakterystyczne motywy dla danej kolekcji oraz nawiązują do najnowszych trendów modowych.

Retusz komputerowy – proces profesjonalnej „obróbki graficznej” wykonanego zdjęcia produktowego. Zazwyczaj zawiera się w nim czyszczenie produktu ze wszelkich niedoskonałości, kadrowanie, korekta tonalna i praca nad kolorystyką oraz kształtem produktu.

Szparowanie - technika, która jest wykorzystywana przez retuszerów produktowych polegająca na całkowitym wycięciu (wyszparowaniu) produktu z tła. Tak powstałe zdjęcie może być umieszczone na dowolnym tle i dostarczane jest przeważnie w formacie PNG.

Packshot - zdjęcie produktu na białym tle wykonane w studio fotograficznym na potrzeby Internetu (sklepy internetowe, portale aukcyjne) oraz w druku (katalogi, ulotki, broszury).

Pola eksploatacji - dla zdjęć reklamowych / produktowych snapshot-studio.pl przewiduje wykorzystanie zdjęć w przestrzeni wirtualnej zapisanych w formacie RGB (dla WEB), domyślnie w rozdzielczości 96dpi oraz wielkości dłuższego boku wynoszącej 2600px oraz do druku - bez osadzonych profili kolorystycznych w rodzielczości 300dpi oraz wielkości dłuższego boku 4500 px

Portfolio - ogół prac, wykonanych zdjęć produktowych przedstawionych w postaci graficznej. W snapshot-studio.pl  - portfolio występuje w postaci przejrzystej oraz wygodnej w użytkowaniu galerii.

Sesja próbna - Usługa wykonania testowych zdjęć produktowych, na początku zlecenia. Zdjęcia próbne umożliwiają dobór najważniejszych ustaleń dotyczących np. ułożenia produktu czy perspektywy. Jest to usługa wykonywana przez snapshot-studio.pl – bezpłatnie

Snapshot - angielskie słowo, które w dosłownych tłumaczeniu oznacza migawkę, zrzut ekranu lub po prostu zdjęcie.

Termin realizacji zlecenia - termin liczony w dniach roboczych, rozpoczęty w momencie potwierdzenia otrzymania produktów oraz akceptacji zdjęć wykonanych na sesji próbnej. Standardowo termin realizacji zamówienia wynosi od 3 do 10 dni roboczych

Zdjęcia duch – zdjęcie odzieży wykonane na tzw „niewidocznym manekinie” – przedstawia sam produkt (bez modela) tak, jakby został ubrany na duchu. Tak zrealizowane zdjęcie produktowe umożliwia Klientowi wyobrażenie sobie jak dana rzecz będzie się prezentować w rzeczywistości.

Zdjęcia na wieszaku - zdjęcia odzieży zaprezentowane na wieszaku. Zdjęcie na wieszaku może być zaprezentowane na płasko lub z lekkim wypełnieniem łączącym technologię zdjęć typu duch

Flatlay - zdjęcie wykonane "z góry" - potocznie z lotu ptaka. Flatlay'e ogromną popularnością cieszą się między innymi w mediach społecznościowych (Facebook / Instagram). Wykorzystywane są również bardzo często jako banery internetowe na stronie głównej




#slownik-fotografii-reklamowej
Michał
Współzałożyciel. Specjalista ds. Marketingu i Reklamy
Ekonomista ze specjalizacją marketingu w biznesie oraz w handlu międzynarodowym. Współzałożyciel spółki Snapshot Studio. Na co dzień odpowiada za promocję i budowanie wizerunku firmy. W biznesie i w życiu kieruje się filozofią Kaizen. 

Dodaj komentarz
Wpisz imię*
 
Treść komentarza*
 
0 Komentarze
Chcesz przeczytać
coś innego?

Wróć do listy
w górę