PL
PL EN DE
Napisz do nas: biuro@snapshot-studio.pl
Zadzwoń do nas w godzinach od 8:00 do 16:00 - +48 722 772 774
Strefa klienta / zaloguj się

Blog

Jak prawidłowo przygotować brief dla fotografa?

Jak prawidłowo przygotować brief dla fotografa?


Brief dla fotografa to zarys ogólnych celów, które chcesz osiągnąć przy pomocy zamawianych zdjęć, Twoich wyobrażeń o ich charakterze, stylu i rodzaju. Aby ułatwić pracę koncepcyjną fotografa, w briefie powinny się znaleźć także informacje o Twojej firmie i jej docelowych odbiorcach. Takie krótkie opracowanie jest doskonałym sposobem na to, aby potencjalny zleceniobiorca zrozumiał, co chcesz dzięki sesji osiągnąć i jakie cechy produktu powinny prezentować zdjęcia.

Brief dla fotografa musi zawierać wszelkie informacje umożliwiające mu stworzenie koncepcji ujęć i zorientowanie się, jakie środki potrzebne będą do ich zrealizowania. Niżej przedstawiamy wykaz informacji, jakie powinien zawierać brief dla fotografa.


Informacje o zleceniodawcy


Określ profil swojej firmy, postaraj się podać zwięźle i jasno sposób oraz kierunki jej działalności. Odpowiedz na pytania:

  • Czym zajmuje się Twoja firma?

  • Jaka jest jej historia?

  • Kto jest Twoją główną konkurencją?


Jak będzie odbywać się komunikacja?


Ważnym elementem briefu jest wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt i uzgodnienie sposobu komunikowania się (e-mail, telefon).


Jaki cel ma planowana sesja?


Odpowiedź na to pytanie umieść w briefie. Stawiasz pierwsze kroki w biznesie i potrzebujesz wizualizacji dla swojej marki? A może prowadzisz sklep internetowy i niezbędne Ci są materiały wprowadzające na rynek nową serię produktów? Jednym słowem - napisz, jaki jest powód, dla którego chcesz zamówić zdjęcia.

Do czego użyte zostaną fotografie?


Koniecznie opisz fotografowi jakich zdjęć potrzebujesz i gdzie zostaną one wykorzystane. Czy przeznaczone będą na stronę internetową, a może do opublikowania w mediach społecznościowych? Bądź konkretny, ponieważ wpłynie to na sposób robienia i kadrowania zdjęć w postprodukcji. 


https://www.snapshot-studio.pl/


Jakiego rodzaju zdjęcia Cię interesują?


Określ dokładnie styl obrazów,
na których Ci zależy. Potrzebujesz portretów, ujęć akcji, zdjęć związanych ze stylem życia, a może wszystkich po trochu?

Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, zapoznaj się z różnymi dostępnymi rodzajami fotografii produktów. Zadecyduj, czy zależy Ci na:

  • tradycyjnych zdjęciach przedmiotów na białym tle,

  • fotografiach lifestylowych, które ukazują oferowany produkt w życiu codziennym,

  • stylizowanych zdjęciach studyjnych, gdzie produkt występuje z rekwizytami, a sam obraz powstaje często z użyciem technik kreatywnych.

Wyszukaj w Google zdjęcia w stylu, na którym Ci zależy i przekaż do nich linki fotografowi. Pomoże mu to najlepiej poznać Twoje oczekiwania.


Nastroje i uczucia odbiorców


Spróbuj opisać sposób, w jaki zdjęcia powinny działać na widza i budzić w nim uczucia. Nie zapominaj przy tym, że fotografie będą miały związek nie tylko z konkretnym produktem. Staną się też niejako wizytówką Twojej firmy. Opisując fotografowi swoje uwagi na temat stylu i nastroju zdjęć, użyj odpowiednich przymiotników i porównań, aby mógł jak najlepiej odczytać Twoje oczekiwania. Jeżeli widziałeś w Internecie zdjęcia, które najbardziej pasują nastrojem i stylem do Twoich wyobrażeń, wskaż je fotografowi.


Gdzie ma się odbyć sesja zdjęciowa?


Chcesz, aby sesja odbywała się na zewnątrz czy w pomieszczeniach? A może zamierzasz wynająć do tego celu specjalny lokal? Jeśli koncentrujesz się na samym wyglądzie produktów, do sesji wystarczy pracownia fotografa. W przypadku zdjęć lifestylowych, które pokażą, jak produkt prezentuje się i jakie ma zastosowanie w domu lub plenerze, musisz wziąć pod uwagę zaangażowanie modelek, modeli i ewentualnie stylisty.


Do kogo adresowane będą zdjęcia?


Określenie grupy docelowej, którą chcesz zainteresować swoim produktem, jest niezmiernie ważne zarówno dla Ciebie, jak i dla fotografa, który opracowuje koncepcję ujęć. Inaczej wyglądać będą zdjęcia adresowane do młodzieży fascynującej się najnowszymi elektronicznymi gadżetami, a inaczej skierowane do osób dorosłych, które osiągnęły swoją pozycję społeczną. Do każdej z tych grup należy trafić poprzez dobór odpowiedniej tematyki i stylistyki zdjęć.


https://www.snapshot-studio.pl/


Jaki jest Twój budżet?


Fotograf będzie chciał na podstawie dostarczonego mu briefu złożyć Ci ofertę. Musi więc orientować się, w jakich granicach finansowych powinien ją zmieścić. Bez tej wiedzy jego działanie będzie raczej niemożliwe.


Terminy wykonania


Jeżeli istnieje w Twoich planach termin rozpoczęcia akcji marketingowej, podaj go w briefie, aby fotograf miał szansę odpowiednio przygotować się do pracy - zaplanować sesję, umówić osoby współpracujące, mieć odpowiednią ilość czasu na postprodukcję i wprowadzanie ewentualnych zmian.


Czym powinien cechować się dobry brief?


Oprócz umieszczenia w nim wszystkich podanych wyżej informacji, brief dla fotografa powinieneś napisać w sposób zwięzły, ale konkretny. Należy unikać ogólników, które zleceniobiorcy nic nie dadzą. A przecież pierwszym jego zadaniem jest zrozumienie Twoich oczekiwań i wyobrażeń. Z kolei zbyt dokładne i szczegółowe instrukcje blokują kreatywność wykonawcy, który przeważnie posiada większą niż Ty wiedzę o swojej pracy.


Podsumowanie:

  • Pisz zwięźle i precyzyjnie.

  • Unikaj ogólników, które nie wnoszą konkretnych informacji.

  • Planuj terminy ze sporym zapasem.

  • Daj przestrzeń fotografowi do wprowadzania swoich koncepcji.

Adam
Specjalista ds. marketingowo-handlowych
Specjalizuje się w działaniach marketingowych i handlowych. 
Dodaj komentarz
Wpisz imię*
 
Treść komentarza*
 
0 Komentarze
Chcesz przeczytać
coś innego?

Wróć do listy
w górę