Zamów darmowe zdjęcia produktów!
PL EN

Blog

Światło w fotografii produktowej i tradycyjnej

Powiedzieć, że światło w fotografii ma ogromne znaczenie, to jak nie powiedzieć nic. Umiejętnie wykorzystane, pozwala nie tylko odpowiednio wyeksponować elementy zdjęcia, które chce się szczególnie wyróżnić, ale też budować nastrój, podkreślać kolory, fakturę itd.


Naturalne światło

Najbardziej doświadczeni i świadomi fotografowie ponad wszystko przedkładają możliwość korzystania z naturalnego światła. Ma ono – co oczywiste – ogromne znaczenie przede wszystkim w fotografowaniu krajobrazów i przyrody. Oczekiwanie godzinami na idealne światło, ostre i świeże o poranku, miękkie i nastrojowe pod wieczór – to codzienność fotografów z prawdziwego zdarzenia. Tylko w towarzystwie idealnego światła można osiągnąć prawdziwie piękne, naturalne, zachwycające efekty.


Fotografia produktowa lampy wykonana w nocy


Prawdziwą sztuką jest budowanie i planowanie kadrów w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać światło. Jej opanowanie wymaga lat obserwacji, własnych prób i nauki. Łatwiej jest zrozumieć prawa rządzące się wykorzystywaniem światła w fotografii, kiedy pozna się rolę czterech jego podstawowych cech: kierunku, natężenia, barwy i charakteru.

Świetnie opisane przykłady znajdziecie w książce Światło w Fotografii - jest to owoc pracy kilku autorów / fotografów zawierający mnóstwo wiedzy praktycznej i teoretycznej (ponad 400 stron!). 


Zdjęcie reklamowe słupa do ładowania aut elektrycznych


Studyjna fotografia produktowa a światło

Oczywiście nie każdy rodzaj zdjęć da się wykonać w plenerze. Dotyczy to przede wszystkim dziedziny, jaka jest fotografia produktowa. Wykonywanie powtarzalnych, utrzymanych w podobnym stylu zdjęć jest bardzo ważne dla budowania spójnego charakteru oferty danego sklepu internetowego. Praca w studiu także wymaga doskonałych umiejętności w zakresie operowania światłem. Aby zdjęcia ukazywały reklamowany produkt z jak najlepszej strony, trzeba podkreślić jego atuty, ciekawe detale i inne elementy sprawiające, że dana rzecz stanie się w oczach potencjalnych bardziej interesująca.

O ile w naturze fotograf „skazany” jest na kaprysy przyrody i nieustannie zmieniające się warunki świetlne, o tyle w studiu może – dzięki precyzyjnie dobranemu, sztucznemu oświetleniu – zapewnić sobie o wiele bardziej komfortowe warunki pracy.  

Możliwości komponowania zestawów świetlnych do wykorzystania w warunkach studyjnych jest naprawdę wiele. Początkujący fotografowie często inwestują na wstępnym etapie w jedną lampę i blendę, a dodatkowo starają się jak najlepiej wykorzystać światło zastane. Z czasem wielu fachowców decyduje się zakupić dodatkowe lampy obsługujące światło ciągłe, czyli takie działające non-stop.  


Zdjęcie reklamowe okularów wykonane


Profesjonalne studio fotografii produktowej korzysta z kolei przede wszystkim z studyjnych lamp błyskowych - z możliwością ustawienia natężenia potrzebnego światło. Lampa taka przeważnie ma światło modelujące oraz właśnie błyskowe. My osobiście polecamy markę Quadralite, z której korzystamy już 8 lat - są na prawdę niezawodne. Najszybsze lampy błyskowe potrafią nawet zamrozić produkt w ruchu (np. podczas lejącej się wody).


W fotografii produktowej bardzo ważne jest, by jak najlepiej oddawała ona rzeczywisty wygląd produktu. Dotyczy to w sposób szczególny zdjęć odzieży (tekstyliów) oraz kosmetyków. Klienci sklepów internetowych podejmują decyzję o zakupie danej rzeczy na podstawie zdjęć, jakie zamieszczone są na stronie. Ważne jest zatem, aby nie były one za bardzo przekoloryzowane. Jeśli po otrzymaniu zamówionego produktu klient stwierdzi, że jego rzeczywisty wygląd znacząco odbiega od tego zaprezentowanego w e-sklepie, będzie miał uzasadnione powody do złożenia reklamacji.   Niezbędnym może okazać się również tzw. color checker oraz dobrze skalibrowany monitor.


Fotografia reklamowa legowiska wykonana przez Snapshot Studio

#Światło#Światło w fotografii#Zdjęcia naturalne#Zdjęcia produktowe#Lampy#Oświetlenie
Michał
Współzałożyciel. Specjalista ds. Marketingu i Reklamy
Ekonomista ze specjalizacją marketingu w biznesie oraz w handlu międzynarodowym. Współzałożyciel spółki Snapshot Studio. Na co dzień odpowiada za promocję i budowanie wizerunku firmy. W biznesie i w życiu kieruje się filozofią Kaizen. 

Dodaj komentarz
Wpisz imię*
 
Treść komentarza*
 
0 Komentarze
Chcesz przeczytać
coś innego?

Wróć do listy
w górę